ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
bullet.png Strona główna
bullet.png Charakterystyka zawodu
bullet.png Warunki zatrudnienia
bullet.png Wymagane kwalifikacje
bullet.png Dokumentacja
bullet.png Awans zawodowy
bullet.png Pomoc materialna
bullet.png Pomoc psych-ped.
bullet.png Diagnoza
bullet.png Dostosowanie wymagań
bullet.png Problemy w nauce-ćwiczenia
bullet.png Sprawdzian/egzamin
bullet.png Odpowiedzialność nieletnich
bullet.png Placówki specjalistyczne
bullet.png Książki
bullet.png Inne

bullet.png Artykuły i scenariusze zajęć
bullet.png News
bullet.png Linki
bullet.png Forum
bullet.png Pliki do pobrania
bullet.png Akty prawne

bullet.png Szukaj
bullet.png Kontakt

Aktualnie online
bullet.png Gości online: 6

bullet.png Użytkowników online: 0

bullet.png Łącznie użytkowników: 17,446
bullet.png Najnowszy użytkownik: Justyna Tobiasz
Ostatnie komentarze  
Polecane strony
Ebooki
diagnoza

DIAGNOZA

Efektywność pracy pedagoga szkolnego zależy w dużej mierze od wiedzy jaką posiada on o uczniach, ich sytuacji rodzinnej i szkolnej. Niemniej istotna jest znajomość relacji w zespołach klasowych jak również ogólnej atmosfery panującej w szkole.
Podstawowym źródłem informacji są oczywiście obserwacja oraz częste rozmowy z dziećmi, rodzicami, nauczycielami i innymi osobami znającymi ucznia ( pracownicy MOPS, kuratorzy, opiekunowie w świetlicach osiedlowych, trenerzy klubów sportowych itp. ) oraz analiza dokumentów ( dzienniki, zeszyty pochwał i uwag, opinie psychologiczno - pedagogiczne ).
Należy pamiętać, że głównym celem przyświecającym pedagogowi przy gromadzeniu wszelkich informacji o uczniach powinna być chęć zrozumienia przyczyn zaistniałego stanu rzeczy, powodu wystąpienia danego zjawiska lub przebiegu jakiegoś procesu, a nie zaspokojenie własnej ciekawości. Nie można wywoływać wśród dzieci wrażenia, że są osaczane, że gromadzone są jedynie notatki o ich wykroczeniach lub że uzyskana wiedza nie znajduje odzwierciedlenia w podejmowanych dla ich dobrze rozumianego interesu działaniach.
Uzupełnieniem obserwacji, prowadzonych rozmów i analizy dokumentów mogą być różnego rodzaju badania diagnostyczne. Oto kilka przykładów :


Dobre książki dotyczące badań pedagogicznych

Zaczyński W., Praca badawcza nauczyciela, WSiP S.A., 2000

Spis treści
  • Rozdział l. Badanie naukowe a nauczycielskie doświadczenie krytyczne
    • Co to jest badanie naukowe?
    • Doświadczenie krytyczne i udział nauczycieli w badaniach pedagogicznych
    • Co bada pedagogika?
    • Co to jest metoda badań pedagogicznych?
  • Rozdział 2. Charakterystyka zasad badań pedagogicznych
    • Zasady dotyczące subiektywności uczestników badania naukowego
    • Zasady - instrukcje odnoszące się do czynności zewnętrznych badania
  • Rozdział 3. Etapy badania naukowego
    • Etap sytuacji problemowej
    • Etap formułownia problemu
    • Etap formułowania hipotezy roboczej
    • Etap weryfikacji wewnętrznej
    • Etap weryfikacji zewnętrznej
    • Etap wnioskowania końcowego
  • Rozdział 4. Warsztat pisarski nauczyciela-badacza
    • Koncepcja badań
    • Opis wyników badań
  • Rozdział 5. Hipoteza robocza - jej znaczenie, pochodzenie i drogi weryfikacji
    • Co to jest hipoteza robocza?
    • Funkcja poznawcza hipotezy roboczej
    • Cechy dobrej hipotezy roboczej
    • Niebezpieczeństwo błędów
  • Rozdział 6. Metoda obserwacji - jej techniki i granice poznawcze
    • Co to jest obserwacja?
    • Rodzaje obserwacji
    • Jaka ma być obserwacja?
    • Techniczne środki obserwacji
    • Sposoby utrwalania spostrzeżeń w obserwacji naukowej
    • Cechy osobowe obserwatora
    • Do jakich wniosków upoważnia badacza obserwacja?
  • Rozdział 7. Metoda i techniki eksperymentu pedagogicznego
    • Eksperyment a obserwacja
    • Co to jest eksperyment?
    • Eksperyment laboratoryjny i eksperyment pedagogiczny
    • Logiczne podstawy eksperymentu
    • Organizacja i techniki badań eksperymentalnych
    • Granice stosowalności eksperymentu w pedagogice
  • Rozdział 8. Test pedagogiczny
    • Co to jest test?
    • Instrukcje określające sposób stosowania testu
    • Rodzaje testów pedagogicznych
    • Sposoby konstruowania testów
    • Profil pedagogiczny
    • Wskazówki praktyczne stosowania testów pedagogicznych
    • Analiza danych z badań testowych
  • Rozdział 9. Badanie stosunków społecznych w grupach rówieśniczych - metoda socjometryczna
    • Graficzna analiza danych socjometrycznych
    • Ilościowa analiza danych socjometrycznych
    • Krytyka socjometrii
    • Wartości poznawcze socjometrii
  • Rozdział 10. Wywiad i ankieta jako metody badań pedagogicznych
    • Metoda wywiadu i jej warianty
    • Zaufanie jako warunek powodzenia badawczego w wywiadzie
    • Przygotowanie wywiadu i ankiety
    • Wymagania stawiane pytaniom w wywiadzie i ankiecie
    • Rodzaje kwestionariuszy ankiet
    • Wartość poznawcza metody ankietowej
  • Rozdział 11. Dokumenty i ich analiza w badaniach pedagogicznych
    • Co to jest dokument?
    • Rodzaje dokumentów
    • Na czym polega wartość poznawcza dokumentów?
    • Metody analizy dokumentów
    • Jednostki treściowe analizy
  • Bibliografia

Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, IMPULS, 2007

Spis treści

Wstęp
  • Z zagadnień metodologii badań pedagogicznych
    • Metodologia badań pedagogicznych jako nauka
    • Pluralistyczne podejście w badaniach pedagogicznych
    • Problemy badawcze i kryteria ich poprawności
    • Pojecie, klasyfikacja oraz cechy metod i technik badawczych
    • Zmienne i wskaźniki w badaniach pedagogicznych
    • Etapy badań pedagogicznych
  • Obserwacja
    • Pojecie obserwacji i jej klasyfikacji
    • Warunki i zalety poprawnej obserwacji
    • Przedmiot obserwacji
    • Techniki obserwacji standaryzowanej
    • Techniki obserwacji niestandaryzowanej
    • Gromadzenie, opracowanie i interpretacja danych z obserwacji
    • Granice poznawcze obserwacji
  • Metoda szacowania (skale ocen)
    • Ogólna charakterystyka metody szacowania
    • Rodzaje skal ocen
    • Konstruowanie skal ocen
    • Błędy popełniane przy ocenianiu
    • Źródła błędów w ocenie
    • Sposoby zapobiegania błędom w ocenie
  • Eksperyment pedagogiczny
    • Określenie eksperymentu pedagogicznego
    • Techniki eksperymentalne
    • Użyteczność badań eksperymentalnych
    • Zastrzeżenia wobec badań eksperymentalnych
    • Błędy w badaniach eksperymentalnych
    • Przykład eksperymentu pedagogicznego
    • Badania quasi-eksperymentalne
  • Testy osiągnięć szkolnych
    • Określenie testów osiągnięć szkolnych
    • Rodzaje testów osiągnięć szkolnych
    • Cechy testów osiągnięć szkolnych
    • Przegląd zadan tekstowych
    • Zasady i warunki układania zadan twkstoweych
    • Ilościowa analiza zadan tekstowych
    • Użyteczność i ograniczenia testów osiągnięć szkolnych
  • Metoda socjometryczna
    • Charakterystyka metody socjometrycznej
    • Klasyczna technika socjometryczna
      • kryteria socjometryczne
      • sporządzanie tabeli socjometrycznej
      • graficzne przedstawienie materiału socjometrycznego
      • ilościowe opracowanie danych socjometrycznych
    • Nietypowe techniki socjometryczne
    • Ograniczenia poznawcze metody socjometrycznej
  • Analiza dokumentów
    • Rozumienie analizy dokumentów
    • Rodzaje dokumentów
    • Autentyczność dokumentów i wiarygodność obserwatora
    • Przegląd technik analizy dokumentów
    • Analiza rysunków
    • Mocne i słabe strony analizy dokumentów
  • Metoda sondażu
    • Określanie metody sondażu
    • Wymagania stawiane metodzie sondażu
    • Rodzaje pytań sondażowych (kwestionariuszowych)
    • Techniki metody sondażu
      • Techniki sondażu z zastosowaniem ankiety
      • Techniki sondażu z zastosowaniem wywiadu
    • Źródła błędów w badaniach sondażowych
  • Metoda dialogowa (rozmowa)
    • Charakterystyka metody dialogowej
    • Warunki poprawności metody dialogowej
    • Techniki metody dialogowej
    • Utrwalanie przebiegu prowadzonej rozmowy
    • Błędy stosowane w metodzie dialogowej
  • Metoda biograficzna
    • Opis metody biograficznej
    • Z historii metody biograficznej
    • Odmiany metody biograficznej
      • metoda monograficzna
      • metoda indywidualnych przypadków
    • Zalety i wady metody biograficznej
  • Zakończenie
  • Bibliografia

Jarosz E., Wysocka E., Diagnostyka psychopedagogiczna podstawowe problemy i rozwiązania, ŻAK, 2006

Spis treści

Część I
PODSTAWY DIAGNOZY PSYCHOPEDAGOGICZNEJ

  • Rozdział 1
    DIAGNOZA PSYCHOPEDAGOGICZNA - OGÓLNE ZAŁOŻENIA TEORETYCZNE (E. Jarosz)
    • 1.1. Pojęcie diagnozy
    • 1.2. Diagnoza w pedagogice - geneza i rozwój
    • 1.3. Podstawowe zasady diagnozy psychopedagogicznej
  • Rozdział 2
    UWARUNKOWANIA PROCESU DIAGNOSTYCZNEGO (E. Wysocka)
    • 2.1. Kontakt diagnostyczny - podstawowe wyznaczniki, cechy i techniki budowania kontaktu
    • 2.2. Opór jako przejaw zaburzeń w kontakcie diagnostycznym - objawy, źródła i techniki radzenia sobie z oporem
    • 2.3. Zdolności i kompetencje wyznaczające profesjonalizm diagnosty
    • 2.4. Błędy i wadliwe nastawienia diagnosty
    • 2.5. Mechanizmy poznawcze modyfikujące przebieg procesu diagnostycznego
    • 2.6. Katalog podstawowych reguł i zasad diagnozowania psychopedagogicznego
  • Rozdział 3
    PODSTAWOWE TECHNIKI DIAGNOSTYCZNE W PSYCHOLOGII I PEDAGOGICE (E. Wysocka)
    • 3.1. Rozmowa i wywiad
    • 3.2. Ankieta
    • 3.3. Obserwacja
    • 3.4. Analiza dokumentów i wytworów
    • 3.5. Pomiar w naukach społecznych - możliwości wykorzystania w diagnozie psychopedagogicznej
    • 3.6. Kwestionariusz jako podstawowe narzędzie w diagnostyce psychopedagogicznej

    LITERATURA

    Część II GŁÓWNE OBSZARY DIAGNOZY PSYCHOPEDAGOGICZNEJ-ZAŁOŻENIA TEORETYCZNE I ROZWIĄZANIA METODOLOGICZNE

  • Rozdział 1
    DIAGNOZA ŚRODOWISKA WYCHOWAWCZEGO RODZINY - ZAŁOŻENIA TEORETYCZNE (L. Jarosz)
    • 1.1. Rodzina w diagnozie psychopedagogicznej
    • 1.2. Czynniki opisujące rodzinę jako środowisko wychowawcze
    • 1.3. Podstawowe zasady poznawania rodziny jako środowiska wychowawczego
  • Rozdział 2
    WYBRANE KONCEPCJE I ŚRODKI DIAGNOZY RODZINY (L. Jarosz)
    • 2.1. Strategie diagnozowania rodziny
    • 2.2. Środki diagnozy wybranych cech rodziny - przegląd narzędzi
  • Rozdział 3
    DIAGNOZA NIEKTÓRYCH PROBLEMÓW FUNKCJONOWANIA RODZINY JAKO ŚRODOWISKA WYCHOWAWCZEGO - PRZEMOC I ZANIEDBYWANIE DZIECI (L. Jarosz)
    • 3.1. Przewidywanie - ustalanie ryzyka przemocy nad dzieckiem w rodzinie
    • 3.2. Identyfikacja przypadków przemocy i diagnoza problemu
    • 3.3. Główne wskaźniki przemocy i zaniedbywania dziecka w rodzinie - podstawowe symptomy i czynniki ryzyka
    • 3.4. Zdobywanie danych
  • Rozdział 4
    SYTUACJA SZKOLNA JAKO PRZEDMIOT DIAGNOZY PSYCHOPEDAGOGICZNEJ (E. Jarosz)
    • 4.1. Diagnoza środowiska wychowawczego szkoły
    • 4.2. Diagnoza funkcjonowania dziecka w rolach szkolnych
  • Rozdział 5
    DIAGNOZA DOJRZAŁOŚCI SZKOLNEJ JAKO PODSTAWA PROGNOZY FUNKCJONOWANIA DZIECKA W SYTUACJI SZKOLNEJ (E. Wysocka)
    • 5.1. Sposoby definiowania dojrzałości szkolnej
    • 5.2. Podstawowe uwarunkowania osiągania dojrzałości szkolnej
    • 5.3. Diagnoza dojrzałości szkolnej - założenia metodologiczne i kryteria diagnostyczne
    • 5 4. Charakter, obszary i modele diagnozy dojrzałości szkolnej
    • 5.5. Podstawowe zasady diagnozowania dojrzałości szkolnej
    • 5.6. Etapy postępowania diagnostycznego
    • 5.7. Testy do badania dojrzałości szkolnej
  • Rozdział 6
    DIAGNOZA FUNKCJONOWANIA DZIECKA W SZKOLE (L. Jarosz)
    • 6.1. Osiągnięcia i niepowodzenia szkolne - problemy diagnozy
    • 6.2. Diagnoza przystosowania do warunków i wymagań szkolnych
  • Rozdział 7
    DIAGNOZA DYSLEKSJI ROZWOJOWEJ JAKO PODSTAWA PROGNOZY TRUDNOŚCI W UCZENIU SIĘ - MODEL PSYCHOPEDAGOGICZN Y (L. Wysocka)
    • 7.1. Dysleksja, dysortografia, dysgrafia - ustalenia terminologiczne
    • 7.2. Przyczyny i patomechanizmy dysleksji rozwojowej
    • 7.3. Typy dysleksji
    • 7.4. Charakterystyka zaburzeń w czytaniu i pisaniu o różnym patomechanizmie
    • 7.5. Diagnoza dysleksji - założenia metodologiczne i kryteria diagnostyczne
    • 7.6. Zasady diagnozy dysleksji
    • 7.7. Aspekty i etapy diagnozy dysleksji
    • 7.8. Wybrane metody, techniki i narzędzia diagnozy dysleksji
    • 7.9. Pomoc postdiagnostyczna dziecku dyslektycznemu
  • Rozdział 8
    ODMOWA CHODZENIA DO SZKOŁY JAKO ZABURZENIE FUNKCJONOWANIA DZIECKA W SYTUACJI SZKOLNEJ (L. Jarosz)
    • 8.1. Odmowa chodzenia do szkoły - charakter problemu
    • 8.2. Diagnoza problemu i interwencje
  • Rozdział 9
    BŁĄD WYCHOWAWCZY JAKO KATEGORIA DIAGNOZY SYTUACJI SZKOLNEJ I JAKOŚCI ŚRODOWISKA RODZINNEGO (L. Wysocka)
    • 9.1. Pojęcie błędu wychowawczego na tle innych zaburzeń procesu wychowania
    • 9.2. Klasyfikacje błędów wychowawczych i kryteria ich tworzenia.
    • 9.3. Podstawowe źródła błędu wychowawczego
    • 9.4. Skutki i czynniki warunkujące szkodliwość błędów wychowawczych
    • 9.5. Podstawowe założenia metodologiczne, cele i kryteria diagnostyczne stosowane w identyfikacji błędów w wychowaniu
    • 9.6. Podstawowe techniki wykorzystywane w diagnozie błędów wychowawczych
    • 9.7. Zasady diagnozy błędów wychowawczych
  • Rozdział 10
    DIAGNOZA SYTUACJI SPOŁECZNEJ W KLASIE SZKOLNEJ (E. Jarosz)
    • 10.1. Socjometria jako podstawowy sposób pomiaru stosunków społecznych
    • 10.2. Odmiany socjometrii
    • 10.3. Badanie socjometryczne i jego analiza
  • Rozdział 11
    TECHNIKI PROJEKCYJNE W PSYCHOPEDAGOGICZNYM DIAGNOZOWANIU SYTUACJI RODZINNEJ I SZKOLNEJ (E. Wysocka)
    • 11.1. Założenia teoretyczne i cechy metod projekcyjnych
    • 11.2. Klasyfikacje technik projekcyjnych
    • 11.3. Podstawowe zasady i reguły stosowania technik projekcyjnych
    • 11.4. Techniki projekcyjne w psychopedagogicznym diagnozowaniu rodziny
    • 11.5. Techniki projekcyjne w psychopedagogicznym diagnozowaniu sytuacji szkolnej
    • 11.6. Charakterystyka wybranych technik i narzędzi wykorzystujących mechanizm projekcji

    LITERATURA
    ANEKS
    Załącznik 1. Wybrane narzędzia diagnozy rodziny (fragmenty)
    Załącznik 2. Przykłady narzędzi diagnozy przystosowania szkolnego (fragmenty)
    Załącznik 3. Narzędzia diagnozy błędów wychowawczych (fragmenty)
    Załącznik 4. Wybrane testy projekcyjne (fragmenty)


Myśli o wychowaniu
Każdy światowiec zadaje się raczej z dobrze wychowanym draniem niż ze źle wychowanym świętym - Marie von Ebner-Eschenbach
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Ostatnie artykuły
bullet.png "Misja Specjalna"
bullet.png Maciek
bullet.png Kacper - chłopiec w ...
bullet.png projekt "Wolni-bez-W...
bullet.png "Zdrowie psychiczne-...
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

19/08/2014
19/08/2014
ewka_jo - jestem pełna podziwu, 35 lat pracy w oświacie: chapeau bas Smile
19/08/2014
albo pogoda albo dużo złych emocji, bo mam wrażenie, że porąbałam pół puszczy amazońskiej Smile
19/08/2014
żeby nie pluć jadem poszłam rąbać drewno do kominka... pracę tę od dziś będę nazywać "mam wrażenie" Smile
19/08/2014
w "siatkę"
is
19/08/2014
A w co grali?
18/08/2014
Wreszcie (ostatni raz w 2011). Ja przez ten sport coraz grubsza jestem. Codziennie transmisje i to kilkugodzinne Grin
18/08/2014
oj tam oj tam ... a Polacy właśnie wygrali z Rosjanami Smile
18/08/2014
ja tam "jubileuszówki" nie dożyję - 3 lata to szmat czasu...
18/08/2014
a ja odbieram jubileuszowe za 35 lat pracy, wiec chce mi się iść do pracy. Sama nie wiem jak udało mi się tyle przepracować.
18/08/2014
powrót - na luz? nevernigdy! zamierzam się tarzać w rozpaczy...
18/08/2014
Z radości jutro umyję wszystkie okna Grin
18/08/2014
Jeszcze tylko 10 miesięcy i znowu wakacje!!!
18/08/2014
Okropnie coś wisielcze nastroje. Dajcie trochę na luz Smile
18/08/2014
A ja wracam do pracy po rocznym urlopie zdrowotnym,masakra
Sad
18/08/2014
Ja pracuję w zawodzie dopiero 5 lat i powiem szczerze, że też mi się nie chce. Kiedy zaczynałam pracę nie byłam świadoma, że w szkole od dziecka ważniejsze jest to, aby "w papierach się zgadzało&
18/08/2014
moje bluzgi latają jak...skowronki Wink
18/08/2014
to tak jak ja, z tą różnicą, że używam słownictwa mocniejszego niż Twoje "cholerne" Smile
Ina
18/08/2014
pierwszy raz od 29 lat pracy nie chcę wracać do ...szkoły, do tego cholernego bajzla z kuratoryjnymi urzędasami z oszołomami rodzicami, masakra ...
is
16/08/2014
adaptacja to przede wszystkim zadanie wychowawców a problem wyprawki dyrektor jakoś pewnie rozwiąże
Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png wyprawka szkolna 201...
bullet.png ciekawe miejsca
bullet.png godziny pedagoga szk...
bullet.png Prezentacja
bullet.png oświatowy przegląd p...
Najciekawsze tematy
bullet.png Projekt nowego ro... [1161]
bullet.png zatrudnienie peda... [464]
bullet.png śmiech to zdrowie [411]
bullet.png Prezentacja [406]
bullet.png petycja- wysyłamy... [357]


7,809,380 Unikalnych wizyt